Nowa suwnica w Stoczni Gdynia
Za zgodą Biura Prasowego Stoczni Gdynia SA zamieszczamy komunikat z 14 lutego 2002r.:
Przekazanie do eksploatacji suwnicy bramowej w Stoczni Gdynia S.A.
W dniu 16 lutego br. o godz.10.00 (w sobotę) w Stoczni Gdynia S.A. odbędzie się uroczystość przekazania do eksploatacji suwnicy bramowej o udźwigu 1000 ton, której producentem jest fińska firma KONECRANES.
W uroczystości przecięcia wstęgi wezmą udział: Wiceprezes Rady Ministrów – Marek Pol, Prezes Zarządu KoneCranes – Stig. G. Gustavson oraz Prezes Zarządu Stoczni Gdynia S.A. – Janusz Szlanta.
Suwnicę poświęci Metropolita Gdański Arcybiskup Tadeusz Gocłowski.
W niecodziennej uroczystości wezmą udział również władze województwa pomorskiego i władze samorządowe.
Nowa suwnica wmontowana jest wzdłuż suchego doku SD II w miejsce zniszczonej w grudniu 1999 roku przez huragan suwnicy o udźwigu 900 ton.
Jest wielkością i kształtem podobna do swojej poprzedniczki ponieważ będzie pracować na tych samych podtorzach, nad tym samym dokiem i będzie przejeżdżać nad tymi samymi dźwigami.
Wysokość bramownicy liczona od górnej belki do niecki suchego doku wynosi 106 metrów, a jej szerokość wynosi 153 metry, natomiast wysokość samej belki górnej wynosi 10 metrów. Ciężar całej suwnicy bramowej wynosi 3650 ton.
Jest to największa i najnowocześniejsza pracująca suwnica bramowa w Europie wyposażona w komputerowe systemy sterujące. Automatyczne zabezpieczenia spowodują, że suwnica będzie w stanie oprzeć się wiatrowi o prędkości 46,3 m/s (poprzednia miała zabezpieczenie o prędkości wiatru do 42 m/s).
Suwnica bramowa będzie mogła pracować przy wietrze o prędkości do 20 m/s.
W dniach 26-27 października 2001 roku (po dwóch miesiącach montażu na lądzie jej elementów) odbyła się operacja podniesienia całej konstrukcji suwnicy bramowej.
Przygotowaniem, montażem i podniesieniem konstrukcji zajmowała się znana na świecie z podejmowania niecodziennych, skomplikowanych zadań holenderska firma “MAMMOET”. Firma ta uczestniczyła m.in. w wydobyciu z dna Morza Barentsa rosyjskiego okrętu podwodnego “KURSK”.
Czas montażu wraz z testami kontrolnymi suwnicy bramowej trwał około pięciu miesięcy.
Fińska firma KONECRANES udzieliła 15-letniej gwarancji dla konstrukcji stalowej, 5-letniej dla zewnętrznej powłoki malarskiej i 18-miesięcznej dla mechanizmów i systemów sterowania.
Całkowity koszt suwnicy bramowej wyniósł około 100 mln zł.
STOCZNIA GDYNIA S.A. BIURO PRASOWE tel./fax 620-78-30
ul. Czechosłowacka 3, 81-969 Gdynia, e-mail: oinf@stocznia.gdynia.pl
Mirosław Piotrowski